Tidigare upphandling av nytt föreningspaket

Avtalet för vårt föreningspaket gäller egentligen tills 2024, men eftersom Telia har aviserat att dom inte längre kan leverera IP-telefoni enligt vårt ursprungliga avtal, så har styrelsen valt att begära uppsägning i förtid. Vi har begärt in offerter från olika leverantörer på ett nytt föreningspaket där IP-telefoni ska ingå. Detta kan dock innebära förändringar i både kostnad och utbud, men styrelsen jobbar självklart för att vi ska få ett så bra avtal som möjligt. Mer information följer så snart vi vet vad detta innebär för dig som har föreningspaket idag.

Telia ska INTE ta över RG-Fibers föreningspaket.

Medlemmar i föreningen har blivit uppringda av Telia, som hävdar att föreningspaketet ska tas över av dom. Detta stämmer INTE. Nuvarande avtal för föreningspaketet gäller fortsatt och styrelsen kommer att förhandla med olika leverantörer innan avtalet går ut. Telia har inget företräde över huvud taget. Föreningen äger nätet och vi bestämmer själva vilken kommunikationsoperatör vi vill ha och vem som ska få leverera tjänster i vårt nätverk.

Planerat avbrott tisdag 1/12

RG-Fibers kommunikationsoperatör Zitius meddelar att ytterligare ett tillfälligt avbrott kommer behövas för att färdigställa flytten av tjänster till ny teknisk plattform.

Detta kommer innebära stopp vid två tillfällen under förmiddagen på tisdag den 1:e december. Stoppen beräknas vara ca 10-30 minuter vardera och planeras inträffa mellan kl 9 och kl 12.

Efter stoppet kan din fiberkonverter behöva startas om för att tjänsterna ska komma igång igen. Stäng i så fall av fiberkonvertern helt. Vänta i minst 30 sekunder innan du startar den igen. Kontrollera sedan att wan-lampan börjar blinka igen.

Om allt inte fungerar som det ska efter kl 12 och du provat med omstart av fiberkonvertern, uppmanas du att kontakta din tjänsteleverantör.

Problemen efter uppgraderingen

Zitius meddelar att de problem som uppstod efter tisdagens uppgradering till stor del berodde på felaktig mjukvara i vissa fiberkonvertrar. Ny mjukvara skickades ut på onsdag eftermiddag. Under torsdagen bekräftades att problemen med TV-boxarna löstes med den nya mjukvaran. Om du fortfarande upplever problem uppmanas du kontakta din tjänsteleverantör.

Tillfälligt avbrott tisdag 27/10

Planerat arbete kommer innebära tillfälligt avbrott på alla tjänster i RG-Fibers nätverk under eftermiddagen tisdag 27:e oktober.

Mellan kl 13 och kl 16 beräknas det bli stopp vid två tillfällen på vardera ca 10-30 minuter. Efter stoppet kan din fiberkonverter behöva startas om för att tjänsterna ska komma igång igen. Stäng i så fall av fiberkonvertern helt. Vänta i minst 30 sekunder innan du startar den igen. Kontrollera sedan att wan-lampan börjar blinka igen.

Om allt inte fungerar som det ska efter kl 16 och du provat med omstart av fiberkonvertern, uppmanas du att kontakta din tjänsteleverantör. För dig som har föreningspaket rekommenderar vi att ringa Sappa på telefon 0774 – 444 744.

Anledningen till det planerade avbrottet är att vår kommunikationsoperatör Zitius genomför uppgraderingar på sin tekniska plattform.