Starta fiberboxen

Om du inte redan gjort det så är det dags att koppla in fiberboxen i vägguttaget och det är bra om du låter den vara igång hela tiden under denna och nästa vecka. Arbetet underlättas då för fiberteknikerna och dom kan snabbare komma igång med eventuell felsökning. Du kan också själv se när din anslutning blir aktiverad genom att lampan märkt ”WAN” börjar lysa på fiberboxen.

Inkoppling

Under vecka 31 och 32 beräknas allt kvarstående kopplingsarbete göras färdigt. I samband med det ska också nätets alla anslutningar kontrollmätas. Om allt går som planerat så bör internet fungera på samtliga anslutningar inom några veckor. För den som inte har föreningspaket så måste en beställning av internetuppkoppling göras på Qmarket.
Första fakturering av föreningspaketet har flyttats till oktober månad men TV-boxarna förväntas fungera från 1:e september.

Uppstart av nätet

All grävning är nu avslutad och kvarstående arbete är inblåsning av ca 7500m fiberkabel samt koppling/svetsning i ett antal kopplingsboxar. Ca 40st hushåll saknar ännu konverter-boxen och för ett antal kvarstår inkoppling av boxen på utsidan. Nätet beräknas vara helt färdigställt och besiktigat i augusti.

Förhoppningsvis kommer de första delarna kunna startas upp under vecka 26. I början kommer enbart bredbandet att fungera. Preliminärt startdatum för TV och ip-telefoni är den 1:e september för samtliga och fram till dess kommer bredbandet vara gratis. Från den 1:e september startar också fakturering av föreningspaketen.

Ett välkomstbrev kommer att skickas ut i slutet av juli, med bl.a. instruktioner hur man beställer sin ip-telefoni, samt vart man vänder sig vid behov av support.

Gör INTE uppsägning av telefonen

Om du har valt ett föreningspaket och ska byta till IP-telefoni, är det viktigt att du inte själv gör uppsägning av ditt nuvarande abonnemang. Risken finns i så fall att du blir av med ditt telefonnummer och får ett nytt istället. Ditt nya abonnemang för IP-telefoni hos Riksnet kommer du själv att få beställa via ett forumlär på en websida. Mer information om hur det går till kommer senare. När beställningen görs kommer Riksnet att ta hand om uppsägningen hos din nuvarande leverantör.
Om du har 2 telefonnummer idag så kan du beställa ett extra IP-abonnemang utöver det som ingår i föreningspaketet.
OBS ! Om du har internet via ADSL på ditt nuvarande telefonabonnemang, så är det inte säkert att uppsägning av det görs automatisk och samtidigt som telefonen – kontakta din nuvarande telefonoperatör för att få reda på vad som gäller för uppsägning av ADSL.

Liten lägesrapport

Föreningens egna grävning är nu avslutad och Vattenfall har ca 5 km kvar att gräva i Gundlebotrakten. Inblåsning av fiberkabel i slangarna pågår och ungefär 65% är avklarat. Drygt 90 hus har fått fiberconvertern monterad och resten görs löpande utan någon särskild turordning.
Projektets kostnader ligger fortfarande inom budgeterade 19000:- per anslutning.
Om inget oförutsett inträffar så räknar vi med att delar av nätet kan startas upp i slutet av juni.

Byta E-post

För den som idag har e-post via sin internet-leverantör, kan det bli nödvändigt att byta e-postadress när du får en ny leverantör. T.ex. om du har en adress som mittnamn@telia.com så får du inte längre använda den om du helt slutar vara kund hos Telia. Kontakta din nuvarande leverantör om du absolut vill ha kvar din adress även om du säger upp övriga tjänster hos dom. Kanske finns det nån lösning om du t.ex. har ett mobilabonnemang hos samma leverantör.
Alternativ lösning för privatpersoner är att skaffa en gratis e-postadress hos t.ex. Google Gmail, Yahoo eller Microsoft Live/Outlook.
Observera att e-post inte ingår i föreningspaketen.

Om du har ett företag är en bra lösning att skaffa en egen internet-domän, då kan du få en adress som mittnamn@minfirma.se. Det kostar bara några hundralappar per år. Sök på ”webhotell” och ”domän” så finns det en del att välja på. (Egen internet-domän funkar givetvis även för privatpersoner.)

Installation i hus

TDN Service är i full gång med installation i våra hus. Några dagar innan ett besök så ringer dom för att göra upp en tid som passar. Om du har frågor eller speciella önskemål så ta upp det när dom ringer.
Föreningen har köpt en timmes arbete per hus, som ska räcka för håltagning i en vanlig yttervägg, samt uppsättning och inkoppling av fiberboxarna. Vid speciella förutsättningar som kräver längre tid än en timme eller om särskilt monteringsmaterial krävs, kan TDN vilja ta betalt av fastighetsägaren för extrakostnader.