IP-Telefoni

Så här gör du för att komma igång med Riksnet IP-telefoni som ingår i föreningspaketet.
För att det ska bli rätt telefonnummer och för att rätt person ska stå som ansvarig för abonnemanget, så måste du själv beställa överflytten från ditt gamla telefonabonnemang till det nya.

Viktigt !Viktigt: Vid överflytten sköter Riksnet uppsägningen av ditt gamla abonnemang. För att du ska få behålla ditt gamla telefonnummer är det viktigt att du inte gör uppsägningen själv. Detta gör Riksnet åt dig.

Viktigt !Viktigt: Om du sen tidigare har internet via ADSL i telefonjacket, kan detta vara en separat tjänst hos din nuvarande leverantör. Kontrollera därför att ADSL-abonnemanget också blir avslutat, detta gör inte Riksnet åt dig.

Beställ flytt genom att ringa Riksnets kundtjänst, telefon 0770-33 99 33.
Vid beställning anger du vem som står för abonnemanget och vilket telefonnummer som ska överflyttas.

Viktigt !Viktigt: Om du har föreningspaketet ska du vid beställningen ange att du tillhör Ramnered & Gundlebo Fiberförening, så dom vet att du inte ska betala någon överflyttningsavgift (”portering”). Denna kostnad är borttagen i våra föreningspaket.

En telefonadapter kommer att levereras som gör det möjligt att ansluta en vanlig telefon. Adaptern ska kopplas med ethernetkabel till internetanslutningen. Om du vill koppla via en router så måste den kunna hantera IP-telefoni, vilket de flesta moderna routrar kan.

Viktigt !Viktigt: Om du har trygghetslarm, fastighetslarm eller andra system kopplade till din nuvarande telefon så måste du kontrollera med larmföretaget eller trygghetstjänsten om systemet fungerar med IP-telefoni.

Frågor angående IP-telefoni, felanmälan och support hanteras av Riksnet:
Telefon: 0770-33 99 33, websida: http://www.riksnet.se