Förra veckans mätningar på vårt nät är nu klara. På vissa anslutningar kvarstår det några mindre justeringar och detta kan leda till korta avbrott i början av vecka 9.
Planerat avbrott
Under vecka 8 ska mätningar göras på vårt fibernät. Detta kommer innebära ett avbrott upp till 10 minuter på internet, TV och telefon för varje anslutning. Efter avbrottet kan en omstart av fiberboxen behöva göras.
Mätningen är en del av den slutbesiktning av nätet som påbörjas nu.
Förbättringar i nätet
Våra leverantörer Riksnet och Sappa har nu tagit fram en åtgärdsplan för att förbättra kvaliteten på sina tjänster. IP-telefonin kommer att få en egen prioriterad och skyddad kanal för att undvika störningar från övrig internettrafik. TV-boxen DIP-701 kommer att få en uppdatering av programvaran för att åtgärda felen som ibland uppstår vid kanalbyte. Datum för dessa åtgärder är ännu inte fastställda, mer information följer.
God Jul
God Jul och Gott Nytt År tillönskas alla medlemmar i föreningen.
Nätet har nu varit i drift några månader, men fortfarande kvarstår arbete innan allt är färdigt. För att vi ska få ut alla våra bidragspengar från länsstyrelsen måste nätet vara uppmätt, dokumenterat och slutbesiktigat. Detta arbete beräknas vara klart tidigast i slutet av januari-2015.
Inbetalning
För närvarande ligger några medlemmar efter med inbetalningen av insatsen och några har glömt att betala avgiften för föreningspaketet. Det är viktigt att inbetalningarna görs i tid så att föreningen slipper låna pengar för att betala våra leverantörer.
Planerat driftstopp
Driftstoppet idag vid 14:30-tiden berodde på tekniskt underhåll. Starta om din fiberkonverter om WAN-lampan blivit gul.
TV-störningar
En del upplever ibland störningar i TV-utsändningarna i vårt nät. Det blir ryckig bild och hackande ljud. Sappas support föreslår då att man ska starta om TV-boxen. Oftast hjälper detta, men givetvis ska omstart av boxen inte behöva göras särskilt ofta. Därför är det viktigt nu i början att alla störningar felanmäls till Sappa. Även om du först provar omstart av boxen och det blir bra efter det, så ring och felanmäl ändå.
Telefon till Sappas support är: 0774-44 47 44
Vid 19-tiden i onsdags kväll blev det extra mycket störningar i ca 30 minuter. Detta berodde på avbrott på en fiberlänk i en annan del av Quadracoms nät. Felet åtgärdades under kvällen.
IP-telefon
Många funktioner för Riksnets IP-telefoni kan hanteras på en särskild websida. Här kan inställningar göras för vidarekoppling och samtalsbegränsning, man kan hantera röstbrevlådan och man kan se listor över gjorda och missade samtal. Här finns också en översikt på samtalsfakturor. Observera att fakturor från Riksnet inte skickas förrän den löpande kostnaden överstiger 100 kr.
Inloggning görs på https://www1.telavox.se (eller http://www.home.telavox.se).
Om du inte fått inloggningsuppgifter kan du kontakta Riksnets kundtjänst på tel: 0770-33 99 33.
Support
Hastighetsproblemen i vårt egna nät ska nu vara åtgärdade. I samband med detta övergår support och felanmälan helt till Riksnet (eller den leverantör du valt om du inte har föreningspaket). Om du fortfarande har en gul WAN-lampa, prova att starta om fiberkonvertern genom att dra ur strömkabeln minst 30 sekunder.
Mer information finns på sidan Felanmälan och Support.
Fakturering föreningspaket
Första fakturan för föreningspaketen kommer att skickas ut nu i början av oktober. Denna avser förskott för november, december och januari. Eftersom hastighetsproblemen ännu inte är fixade så utgår ingen avgift för oktober.
OBS! Om du har aktiverat IP-telefoni så kommer samtalskostnader tas ut även för oktober. Det samma gäller om du har beställt extratjänster utöver föreningspaketet.