En del har märkt av att det ibland är problem med hastigheten i vårt nät. Detta ger upphov till störningar på både websurf och TV-mottagning. Vår leverantör Quadracom har hittat två separata felorsaker. Den ena finns lokalt i vårt nät och medför att vissa fiberkonvertrar får svårt att ställa in korrekt hastighet i fiberanslutningen. Den andra felorsaken är att det ibland uppstår överbelastning i andra delar av Quadracoms nät. Överbelastningen förväntas vara åtgärdad denna veckan och därefter ska en omkonfiguration göras centralt i föreningens nätverk. Innan detta är åtgärdat är det onödigt att ringa till supporten hos Riksnet eller Sappa angående nätstörningar, för dom kan inget göra i nuläget.
Felsökning fortsätter
TDN har varit lite för optimistiska när de räknat på tid att åtgärda felen i nätet, så det är fortfarande några anslutningar kvar som saknar kontakt med huvudnoden. Hastigheten i nätet är inte heller stabil ännu och felsökning har påbörjats för att åtgärda det.
Felsökning
Felsökningsarbetet kommer fortsätta under vecka 38 och för närvarande är det drygt 30st anslutningar som behöver åtgärdas. I Gundlebo är det ett större fel i en av nätets kopplingsboxar. Troligen kommer flera fiberkablar i den att behöva svetsas om, och detta kan innebära störningar och tillfälliga avbrott främst i Gundlebo, men det kan även påverka resten av nätet.
Det är jättebra om ni fortsätter att använda formuläret för inrapportering av vilka fel och störningar ni upplever på er anslutning, då kan vi snabbare och enklare samordna felsökningsarbetet. Rapportera även vid förändring, både om det blir bättre eller sämre.
Klicka här för att komma till formuläret för inrapportering.
Vecka 37
Fortfarande är det några hus kvar att koppla in, dessa ska enligt uppgift klaras av under vecka 37, beroende på om husägarna har möjlighet att släppa in teknikerna. För övrigt är det mesta färdigkopplat men några anslutningar fungerar dåligt och behöver felsökas, även detta ska göras klart under vecka 37 enligt uppgift från fiberteknikerna.
Vi vill också uppmana alla som har fått fiberboxen installerad att starta upp den genom att ansluta den till vägguttaget, det är många som inte gjort det. Ni behöver inte börja använda den, men det är ändå nödvändigt att den startas så att en anslutningskontroll kan göras.
Fiberboxen
För att underlätta för fiberteknikerna så ber vi alla som har fått boxen installerad att starta den och låta den vara igång. Då syns det direkt att anslutningen fungerar när den kopplas in i nätets central.
OBS! Kontrollera att du har anslutit strömkabeln på rätt ställe. Se bilden, klicka på den för att förstora:
Faktura augusti
För att föreningen ska slippa låna mer pengar så är det är viktigt att de som fått faktura på insats inte dröjer med betalningen. Samma gäller för inbetalning av medlemsavgiften.
Uppdatering
Fiberteknikerna har haft ett flertal problem som gjort att inkopplingsarbetet har tagit längre tid än beräknat. Senaste besked är att det mesta ska vara klart under vecka 35.
Inkoppling fortsätter
Under veckan har några fler fått sina boxar monterade i husen, men det kvarstår fortfarande ett antal. Ett fel i en kopplingsbox för nätets huvudkablar har fördröjt anslutning för vissa delar av nätet och kopplingsarbete kvarstår även i huvudnoden. Fiberteknikerna räknar med att arbetet pågår minst en vecka till.
Oväder
Åskvädret de senaste veckorna orsakade en del problem för TDN’s andra kunder. Detta gjorde att fiberteknikerna fick göra utryckningar och arbetet med vårt nätverk har därför saktats ner. Denna veckan har dom enbart hunnit jobba med gps-inmätning och fibersvetsning i kopplingsboxarna. Montering och inkoppling i husen fortsätter nästa vecka. Det återstår också en del arbete i kopplingsboxarna innan samtliga områden är anslutna.
Förtydligande
Alla har ännu inte fått sina fiberboxar installerade, så uppmaningen att starta den och hålla den igång gäller givetvis enbart om den är levererad och inkopplad på fibernätet. Arbetet att installera boxarna pågår fortfarande och i dagsläget kvarstår drygt 20 st hus.